BWL-studerende gør cykelvenlighed til emnet for sin bachelorafhandling
Pressemeddelelse fra Hochschule Bremerhaven den 20. august 2024
Foranstaltninger kan øge sikkerheden og kørekomforten
Hvor cykelvenlig er Bremerhaven? Og hvad gør andre byer anderledes – og måske endda bedre? Det har BWL-studerende Helen Deepe undersøgt i sin bachelorafhandling. Hun har analyseret cykeltrafiksituationen i Kiel og Bremerhaven og talt med eksperter. Resultatet præsenterer en katalog med idéer til, hvordan trafikplanlægningen kan gøre overgangen til cyklen mere attraktiv. Hun har fået støtte fra Bremerhaven Kommunes byggeri- og planlægningsafdeling samt fra den Generelle Tyske Cykelklub (ADFC).
Cyklen er Helen Deepes foretrukne transportmiddel. Men gang på gang oplever hun farlige situationer, når bilister overser hende ved vendinger, parkerer på cykelstier eller pludselig kommer imod hende på hendes banevej under overhaling eller undvigelse. Det har givet hende ideen om at fokusere på cykeltrafikstrukturen i Bremerhaven i sin afhandling. „Fra starten var det klart for mig, at jeg gerne ville skrive om noget, jeg virkelig brænder for. Så jeg kom hurtigt til at tænke på cykling. Jeg spurgte mig selv, hvor cykelvenlig Bremerhaven er sammenlignet med andre storbyer, og hvilke tiltag der kunne styrke cykeltrafikken,“ siger Deepe. Derfor har hun set på cykeltrafiksituationen i Kiel, en by der arbejder på at blive en „cykelby“.
I en cykelby har cyklister en lige så stor eller større andel sammenlignet med bilister. Overgangen fra motoriseret individuel transport til miljøvenlige transportmidler, især cyklen, styrkes, for eksempel gennem tilpasset infrastruktur. „Særligt på grund af havnen og det faktum, at mange mennesker pendler fra udkantsområder til arbejde, er Bremerhaven en bilby. Men som mange andre byer arbejder den også på en trafikplanlægning, der er cykelvenlig,“ siger Deepe. Da hun skulle vælge en passende tysk by til sammenligning med Bremerhaven, falmt Helen Deepe på Kiel, på trods af størrelsesforskellen. „I modsætning til mange andre byer har Kiel en lignende nord-syd-struktur som Bremerhaven, hvilket kan skabe udfordringer i trafikplanlægningen, da det derfor ikke er muligt at have et klassisk rutenet. Derudover er der også i Kiel stadig behov for forbedringer, men byen er samtidig på rette vej til at blive en cykelby. Derfor mener jeg, at den er velegnet til at sammenligne med Bremerhavens støtteniveau.“
Til sin bachelorafhandling har BWL-kandidaten påtaget sig en stilling som studentermedhjælper i Bremerhavens byggeri- og planlægningsafdeling og har dermed fået indsigt i byens trafikplanlægning. Derudover har hun ført samtaler med otte eksperter, der professionelt eller frivilligt beskæftiger sig med trafik i Bremerhaven eller Kiel, herunder medarbejdere fra offentlige myndigheder og turisme. Herfra har hun udviklet en idé-katalog, der indeholder kort- og langfristede tiltag. Tre af dem har Deepe fremhævet som særligt vigtige: Cykeltrafikkonceptet bør opdateres inden for de næste tre år, alle foreslåede veje bør indrettes som cykelveje inden for de næste ti år, og inden for de kommende tre år bør en kampagne iværksættes, der ved hjælp af plakater i Bremerhaven-området gør opmærksom på cykelsti-blokeringer og afstandskrav. Et vigtigt punkt i trafikplanlægningen er ifølge eksperterne blandt andet implementeringen af mere infrastruktur til cykler og mindre til biler.
Selvom Helen Deepe også gerne ville se mindre biltrafik, ønsker hun ikke at forbyde den helt: „Ikke i alle livssituationer er cyklen det bedste transportmiddel. Cykelister, offentlig transport og fodgængere skal tænkes sammen.“ Yderligere parkeringsmuligheder ved busstopsteder ville for eksempel være nyttige for at lette overgangen fra cykel til offentlig transport. Desuden er det vigtigt med en sikker cykelrute langs hverdagens ruter. „For at flere mennesker skal vælge at cykle, skal der skabes en trafikstruktur, hvor cyklister føler sig sikre. Det er desværre kun tilfældet på nogle få steder i Bremerhaven i øjeblikket,“ siger Helen Deepe. Cykelbanen på Kennedybroen har allerede ført til en forbedring. Denne udvikling kunne fortsætte med flere lignende ændringer.
De indsigter, som Helen Deepe har indsamlet under sit arbejde, skal ikke kun havne i skuffen. Byen og ADFC har vist interesse. „Om de tiltag, jeg har udviklet, er mulige at implementere, må eksperter afgøre,“ siger kandidaten, der snart vil påbegynde et studie i byplanlægning i Detmold og fortsætte med at arbejde for byggeri- og planlægningsafdelingen. Her kan hun fortsætte med at beskæftige sig med klimavenlig trafikplanlægning: I øjeblikket hjælper hun mobilitetskoordinatoren med at organisere dette års Europæiske Mobilitetsuge i september.
Med begejstring studerer, underviser og forsker Hochschule Bremerhaven. I mere end 20 praksisnære og innovative studieprogrammer drager cirka 3.000 studerende fordel af den tætte samarbejde med den regionale erhvervsliv og moderne undervisnings- og læringsmetoder. De mange forskningsaktiviteter ved „Hochschule am Meer“ er blevet anerkendt flere gange og støtter bæredygtige udviklinger i regionen og ud over.
Pressekontakt:
Hochschule Bremerhaven