35 procent af de udbudte praktikpladser inden for håndværk forblev ubesatte i 2023

84 procent af de unge føler sig dårligt informeret

Hanebutt GmbH tilbyder allerede adskillige initiativer for at vække interessen for håndværk

Håndværket i Tyskland lider under en akut mangel på faglærte og ubesatte praktikpladser. Hanebutt, en af de største tyske håndværksvirksomheder, har i samarbejde med opinionsforskningsinstituttet YouGov gennemført en repræsentativ undersøgelse. En af de mest presserende udfordringer er at tiltrække unge til håndværksfagene.

Manglende faglærte og efterfølgere i håndværket

I 2023 nåede antallet af ubesatte praktikpladser op på 35 procent, hvilket er det højeste niveau til dato. Situationen er især kritisk i Østtyskland og blandt små virksomheder, der har ikke-besætningsprocenter på henholdsvis 40 og 43 procent. Særligt byggebranchen og personlige tjenester som frisørfaget er ramt.

Ifølge Det Centrale Forbund for Tysk Håndværk mangler der i øjeblikket en kvart million faglærte inden for håndværket. Undersøgelsens resultater giver nu indsigt i håndværkets placering i samfundet.

De vigtigste resultater i oversigt

Undersøgelsen blev udført på vegne af Hanebutt GmbH fra den 15. til 18. august 2024 af YouGov. De 1001 deltagere adskilte sig med hensyn til alder, køn og bopæl og svarer til det nationale gennemsnit. Der kan forekomme afrundingsforskelle i de angivne procentværdier, hvorfor de samlede procentdele kan afvige fra 100.

  • Uoplyst billede blandt unge: Mens 47 procent af den samlede befolkning vurderer håndværksfag positivt, har 38 procent af de 18-24-årige et negativt billede.
  • Utilstrækkelig skoleoplysning: 72 procent af de adspurgte angav, at der i skolerne ikke eller kun utilstrækkeligt formidles informationer om håndværksfag.
  • Ønske om bedre oplysning: 83 procent af de adspurgte mener, det er (meget) vigtigt, at der gives en bedre skoleoplysning om håndværksfag for at imødegå faglærermanglen.

Selvom håndværksfag generelt nyder høj anerkendelse, savner to tredjedele af de adspurgte den samfundsmæssige værdi. Især de 18-24-årige vurderer håndværksfagene mere negativt. Alligevel anbefaler tre fjerdedele af forældrene deres børn en karriere inden for håndværket – tilsyneladende uden effekt. Mens flertallet af borgerne føler sig velinformerede om karrieremulighederne inden for håndværk, er dette i mindre grad tilfældet for den unge generation.

Lønnen er den vigtigste faktor ved valg af erhverv, men undersøgelsen tyder på, at unge voksne tillægger social anerkendelse og vennernes mening større betydning. Her kunne skoler spille en nøglerolle. I øjeblikket vurderes deres indflydelse dog som for lille. Alligevel kræver fire femtedele af de adspurgte en bedre oplysning om håndværksfag i skolen.

Henning Hanebutt, mester i tagdækning og administrerende direktør for Hanebutt GmbH, understreger vigtigheden: „Resultaterne fremhæver det akutte behov for handling. For at tackle faglærermanglen effektivt, skal skoler og lærere fremover spille en større rolle i erhvervsorienteringen. Kun hvis vi informerer grundigt og tidligt om de attraktive muligheder inden for håndværk, kan vi vække unges interesse for disse professioner.“

Også Det Centrale Forbund for Tysk Håndværk (ZDH) ser en grundsten for erhvervsvalget på skolerne: „Unge mennesker har mange muligheder åbne for sig. Det er vigtigt, at de også kender dem. På landsplan skal der derfor være erhvervsorientering på alle almenuddannende skoler, især også omkring karriereveje inden for erhvervsuddannelse. Et sådant tilbud skal vise unge brede perspektiver og hjælpe dem i deres beslutning.“

Hanebutt: At vække interessen for håndværk

Hanebutt GmbH tilbyder allerede praktikophold for lærere på virksomhedens hovedkontor, så lærere får praktiske indblik i håndværkets mangfoldighed – og derved kan promovere håndværket i skolerne. Derudover engagerer virksomheden sig via succesfulde sociale medier-indsatser på TikTok og Instagram, hvor enkelte videoer har opnået op til 720.000 visninger. „Vi ønsker at nedbryde fordomme og formidle glæden ved håndværk,“ siger Hanebutt. „Kun således kan vi begejstre unge mennesker for håndværksfagene og sikre os de nødvendige faglærte til fremtiden.“ Selvom en god tilgang er blevet fundet, viser undersøgelsen, at der kræves yderligere indsats for effektivt at imødegå faglærermanglen i håndværket.

Stikprøve:

Data for denne undersøgelse er baseret på online-interviews med medlemmer af YouGov-panelet. Medlemmerne af panelet har givet samtykke til at deltage i online-interviews. I denne undersøgelse blev i perioden fra den 15. til 18. august 2024 i alt 1001 personer interviewet.

Om Hanebutt:

Hanebutt Gruppen er en familieejet tagdækkerforretning, drevet af Henning og Heiner Hanebutt i fjerde generation med over 90 års erfaring. Virksomheden tæller over 600 medarbejdere fordelt på 15 selskaber og 9 fagretninger ved 11 lokaliteter. Hanebutt er den førende udbyder af alle typer opgaver relateret til tag og facader, samt store projekter i hele Europa. Udover hovedkontoret i Neustadt am Rübenberge nær Hannover, har virksomheden yderligere lokationer i Berlin, Hamburg, Kiel, Usedom og nær Freiburg. Sammen med et team af tagdækkere, tømrere og planlæggere har virksomheden til mål at udvide det landsdækkende netværk af 15 afdelinger, så de kan være tilgængelige for kunderne på kort tid. I de sidste 25 år er virksomhedens servicetilbud og portefølje blevet udvidet og omfatter nu også et husbyggerfirma for enfamiliehuse, et metalfirma og SW-Dach. For at sikre fremtiden for håndværket driver Hanebutt fra 2024 også et eget institut for uddannelse og oplæring under navnet Tragwerk, som fokuserer på faglig uddannelse i skoler.