Musik kan være lige så forvirrende, dragende, uforudsigelig, berusende, beroligende, eksplosiv, desperat, mystisk, håbefuld og skæbnesvanger som selve menneskelivet. Den nye sæson for NDR Elbphilharmonie Orchestra lover et fascinerende musikalsk spektrum af menneskelig udtryk og passion: Programmet for 2025/26 spænder fra portrætter som Don Juan og Taras Bulba til de tidløse tragedier i “Elektra” og de elskende Romeo og Julie til den evige kamp for menneskelige idealer i symfonierne af Beethoven, Brahms, Dvořák, Tjajkovskij, Bruckner, Mahler og Sjostakovitj.

Men den nye sæson har endnu mere i vente: Programsjældne værker og nye udgivelser åbner uanede lydverdener og inviterer dig med på en spændende opdagelsesrejse gennem den uendelige variation af ideer inden for musikkunst – inklusive to koncerter på den internationale musikfestival om “100 år med Henze” eller premieren på et nyt værk af den spanske komponist Hèctor Parra (bestilt af NDR). Det erklærede mål er nysgerrighed omkring musik og den fælles oplevelse af musik i alle dens facetter. Musik forbinder – på tværs af alle grænser. Eller som chefdirigent Alan Gilbert rammende udtrykker det: „Musik definerer, hvad det vil sige at være menneske.“

Åbningsaften

„Introduktionen repræsenterer naturens opvågnen fra en lang vintersøvn,“ bemærkede Gustav Mahler om begyndelsen af ​​sin første symfoni. Denne musik markerer en frisk start på sæsonen 2025/26 for musikerne fra NDR Elbphilharmonie Orchestra under ledelse af Alan Gilbert den 5. og 6. september 2025. Men ikke kun Mahlers ungdommelige første symfoni vidner om stærkt mod i mødet med ugunstige omstændigheder. Richard Strauss‘ fremfusede burlesk og Sergej Rachmaninoffs „Paganini Rhapsody“, skrevet i eksil og fortolket af den exceptionelle pianist Kirill Gerstein, rummer også lige så dristige og sjælfulde afskedskompositioner – passende til åbningsaftenen 2025/26.

Kunstner i residens: Martin Fröst

„Jeg kan bare godt lide at overraske mig selv,“ siger Martin Fröst. Den exceptionelle svenske klarinettist elsker at udfordre musikalske grænser og afprøve nye udtryksformer. Og derfor er det næppe overraskende, at hans programmer som Artist in Residence for NDR Elbphilharmonie Orchestra er fulde af opdagelser og nye perspektiver. Martin Fröst kan høres i tre programmer sammen med Alan Gilbert, Paavo Järvi og Sakari Oramo samt i en kammerkoncert, hvor han præsenterer spændende (nye) værker.

Residency-opholdet begynder med solokoncerten “Peacock Tales” af landsmanden Anders Hillborg. I to yderligere programmer præsenterer Fröst repertoireklassikeren af ​​Carl Nielsen, som næppe er kendt uden for klarinetscenen (26. og 27. februar 2026), og en nyhed af den engelske komponist Sally Beamish: dobbeltkoncerten “DISTANS”. (23. og 24. april). En kammerkoncert med medlemmer af NDR Elbphilharmonie Orchestra, som helt sikkert vil indeholde nogle overraskelser, afrunder residency-perioden (21. april 2026).

Gyser i stedet for humanisme: “Elektra”

I optakten til koncertopførelserne af Richard Strauss’ enakteropera “Elektra” vil NDR Elbphilharmonie Orchestra og NDR Vokalensemble, dirigeret af Alan Gilbert (kordirigent: Klaas Stok), udforske yderligere heroiske myter i musikken i en fælles koncert den 4. og 7. februar 2026, nemlig i Jóhann Jóhannssons “Orphic Hymn”, Rautavaaras “Orpheus Sings”, Henzes “Orpheus Behind the Wire” og Beethovens Symfoni nr. 3 “Eroica”. Det bliver klart, at heltemod i sig selv er en enkelt myte: Orfeus kunne ikke befri sin kone fra underverdenen; Napoleon, som Beethoven ville dedikere sin “Eroica” til, trådte på menneskerettighederne; og Prometheus, en anden mulig „dedikatar“ af symfonien, der i sig selv er blevet en myte, begik også nogle fejl som civilisationens forløber.

Gys i stedet for humanisme, hævn i stedet for ære er, hvad der vil ske den 13. og 15. februar, når Alan Gilbert opfører “Elektra” for første gang i Elbphilharmonies store sal. Det kraftfulde enakter lader stadig ingen kold i dag. Og Strauss gik også til ekstremer i klangsproget med sit mammutorkester. Koncertforestillingen vil byde på NDR Vokalensemble samt solister som Karita Mattila (Clytemnestra), Ingela Brimberg (Elektra), Christina Nilsson (Chrysothemis), Benjamin Bruns (Aegisth) og Andreas Bauer Kanabas (Orestes).

Musikalsk apokalypse: “Bogen med de syv segl”

NDR EO digital: Online og sociale medier

Musikere fra NDR Elbphilharmonie Orchestra giver indblik i sceneaktiviteten bag scenen i deres digitale optrædener. Det handler altid om musikken, koncerterne – eller nogle gange et personligt perspektiv på tingene: nye kolleger introduceres. Selve koncerterne vil blive gjort frit tilgængelige som videooptagelser live og/eller on demand på orkestrets hjemmeside og på YouTube. Detaljeret koncertinformation, programændringer og praktiske tips, kan findes på hjemmesiden og er tilgængelige direkte via appen.

NDR EO-kanalerne er: NDR.de/eo, NDR EO-appen, Instagram.com/NDR.EO, Facebook.com/ndrelbphilharmonieorchester og YouTube-kanalen @ardklassik.

Koncertoptagelser, reportager og reportager om NDR Elbphilharmonie Orchestra kan også høres og ses i radioen på NDR Kultur, på NDR-tv og i ARD-mediebiblioteket på ard-klassik.de, på arte.tv/de og på tredjeparts digitale platforme.

NDR EO-nyhedsbrevet tilbyder også vigtige og aktuelle oplysninger: Tilmeld dig på ndr.de/eo.

U30: 50 procent rabat for unge koncertentusiaster

I den nye sæson får koncertgængere op til 30 år også 50 procents rabat på alle abonnementer og enkeltbilletter i forsalg (NDR.de/u30). Kvoter for nye abonnementer er nu tilgængelige. Salget af individuelle billetter begynder den 13. maj kl. 11.00 online på ndr.de/eo og hos alle kendte billetforretninger. Individuelle koncerter, især arrangementer inden for rammerne af festivaler, kan muligvis først sættes til forsalg på et senere tidspunkt.

Sæsonprogrammet for 2025/2026 kan findes på ndr.de/eo/neuesaison eller ndr.de/eo2526.

Kilde: Pressemeddelelse, Norddeutscher Rundfunk