Schleswig-Holsteins kunstskatte: Brüggemannalteret

Schleswig: Bordesholmer Passionaltavle, også kaldet Brüggemannalteret, er et fløgelalter udformet af Hans Brüggemann i perioden 1514–1521 som hovedalter for Bordesholm Klosters kirke. Siden 1666 står det i Schleswigs Domkirkes kor. Det komplekse altertavle fra overgangen mellem sengotik og renæssance betragtes både ud fra sin kunstneriske udformning og på grund af det omfattende billedprogram som et af de mest betydningsfulde altertavler i Tyskland.

I centrum står en figurrig, todelt skildring af Jesu korsfæstelse, omgivet af ti passionsscener, delvist udformet efter Dürers træsnit i Kleine Passions, og fire scener knyttet til Eucharistiens tema i prædellen. Yderligere figurer rammer scenerne eller står opført i opbygningen og i gesimlerne. Samlet rummer retablet næsten fire hundrede udhuggede figurer. Til alteret hører også to sidestillede frilagte figurer på søjler. Alle billedtavler er tomme, hvilket antyder, at alteret ikke blev fuldendt. Årsagerne hertil er ukendte. Set i lyset af den fornemme, detaljerede snitsværk synes det imidlertid usandsynligt, at reliefene skulle være ufuldstændige og kun have farvelagte.

Selvom det er et af de mest kendte og bedst undersøgte kunstværker i Slesvig-Holsten, står forskningen stadig over for mange ubesvarede spørgsmål. Selv stifteren er ikke sikkert dokumenteret. Især billedprogrammet har gentagne gange været genstand for videnskabelige diskussioner.

Et unikt vidnesbyrd om skulpturkunsten
Med 392 individuelt udhuggede figurer og sine delikate arkitektoniske detaljer tilhører alterretabet – Bordesholmeralteret – skabt af vagthændesnitteren Hans Brüggemann i årene 1514–1521, blandt landets fremtrædende kunstværker.

Næsten 13 meter højt, som en stornøgen eg, fortæller alteret den kristne frelseshistorie fra de første mennesker til Dommens dag. Brüggemann arbejdede syv år på altertoppen af egetræ. I skildringen af scenerne lod kunstneren sig i høj grad inspirere af træsnit af Albrecht Dürer i hans „Kleine Passion“.

Alteret står i sin åndelige virkning og kunstneriske fuldkommenhed uden parallel i det nordtyske område og betragtes som et af de mest betydningsfulde værker inden for træskærerkunst i overgangen fra gotik til renæssance.

Dette kunstværk kan ses i Skt. Petri Dom Schleswig – Evangelisk-lutherske Kirke Schleswig
Norderdomsstræde 4, 24837 Schleswig

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert